1. De accu heeft schade

Als de accu hard is gevallen en/of de buitenste behuizing aantoonbare schade heeft, is het raadzaam om hem te vervangen. Door de val kunnen de batterijcellen in de accu zijn verschoven waardoor er op termijn kortsluiting ontstaat, die dan weer heel veel rookontwikkeling en soms zelfs metershoge steekvlammen tot gevolg heeft. De accu kan zo’n anderhalf uur branden en is dan niet met water te blussen. Zand is dan een beter blusmiddel. Schade aan de behuizing maakt de accu meer kwetsbaar voor kortsluiting door warmte of vocht.

2. De actieradius loopt snel terug

Het aantal kilometers dat je met behulp van trapondersteuning kunt afleggen neemt snel af als de accu kapot aan het gaan is. Dit lijkt een duidelijk signaal, maar je wanneer voornamelijk korte afstanden rijdt, zal het niet snel opvallen. De batterij geeft dan keurig aan dat hij voor 100% is opgeladen, maar het maximale rijbereik kan bij lange na niet meer worden behaald. Je kunt een fietsaccu wat dit betreft vergelijken met de batterij van een mobiele telefoon.

3. Het opladen duurt langer

Tegenover het sneller leeg zijn van de accu staat dat het volledig opladen van de accu juist meer tijd in beslag neemt dan voorheen. In de loop der tijd zal dit bij elke accu min of meer het geval zijn, maar bij een accu waar het beste écht van af is duurt het opladen ook écht echt veel langer.

4. Volledig opladen lukt niet meer

Niet meer volledig op kunnen laden is ook een signaal. De accu zal bijvoorbeeld niet verder komen dan 95%. Als het geen belemmering vormt om met je elektrische fiets van A naar B te komen, is dit op zich niet erg, maar het is dus wel een signaal dat je accu het op vrij korte termijn gaat begeven.

5. De accu laadt helemaal niet meer op

Het duidelijkste signaal. Zijn alle draden juist bevestigd en laadt de accu toch niet meer op dan is het einde oefening voor je accu. Een slechte of kapotte accu betekent natuurlijk niet dat je meteen over moet gaan tot de aanschaf van een nieuwe elektrische fiets. Je kunt ook alleen de fietsaccu vervangen. Dit is weliswaar een investering van enkele honderden euro’s, maar dat is altijd nog veel minder dan de kosten voor een gloednieuwe e-bike. Accu’s (laten) reviseren raden we af. Wij nemen geen E-bikes aan voor reparatie met gereviseerde accu’s vanwege verzekeringstechnische reden.